Tarikh : 17. 4. 2012 Masa : 9.45-10.45 pagi
Hari : Selasa Bil.
Pelajar : 25 orang.
Kelas : 4 Ibnu Sina
Mata
Pelajaran : Bahasa Melayu
Tajuk : Lemang
Objektif : Pada akhir pengajaran
dan pembelajaran, murid-murid dapat:
1. Menceritakan
isi bahan yang dibaca
2. Menulis
cara membuat lemang dengan tulisan berangkai yang kemas dan cantik.
Pengetahuan
sedia ada: Murid-murid biasa melihat proses membuat lemang dan makan lemang.
Konsep : Kata seru
Bahan : Petikan, lembaran kerja, Komputer riba
Nilai : Berani, bekerjasama.
Kemahiran :
5.2
Aras 1 (ii) : Menceritakan isi bahan yang dibaca.
11.3
Aras 1(i) : Menulis
perkataan dengan tulisan berangkai yang kemas dan cantik.
Langkah/
Masa
|
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti
Guru
|
Aktiviti
Murid
|
|||
Set
induksi
(5
minit )
|
Guru
memperdengarkan lagu hari raya.
|
1) Guru
bersoaljawab lagu.
2) Guru
bertanyakan persediaan yang dilakukan sebelum menyambut hari raya.
3) Guru
mengaitkan dengan tajuk pelajaran
|
1) Murid
menyanyi lagu raya bersama-sama.
2) Murid
menjawab soalan guru
|
Nyanyian
Soal
jawab
|
Langkah
1
(5
minit)
|
Bersoal jawab tentang
makanan yang biasa
dihidangkan pada majlis
hari raya.
|
1) Guru
bertanya apakah yang biasa dihidangkan pada
hari raya?
2) Guru
meminta murid bercerita bagaimana membuat lemang.
|
1) Murid
menyenaraikan makanan yang biasa
2) dihidangkan
pada hari raya.
3) Murid
bercerita proses membuat lemang mengikut
pengetahuan sedia ada murid.
|
Sumbang
saran
|
Langkah
2
(13
minit)
|
Membaca dialog
Kata seru
Eh, Wah, Oh
|
1) Guru
meminta murid membaca dialog daripada buku teks muka surat 79.
2) Guru
meminta beberapa orang murid membaca dialog dengan sebutan dan intonasi yang
betul.
3) Guru
meminta murid menyenaraikan kata seru
yang terdapat dalam petikan.
4) Guru
meminta murid membaca ayat yang terdapat kata seru.
|
1) Murid
membaca dialog secara senyap
2) Murid
membaca dialog dengan sebutan dan intonasi yang betul.
3) Murid
menyenaraikan kata seru yang terdapat dalam dialog.
4) Murid
membaca ayat yang terdapat kata seru
|
Bacaan
kuat
Bacaan
|
Langkah
3
12
minit
|
Cara-cara
memasak lemang.
|
1) Guru
berbincang cara-cara memasak lemang berdasarkan dialog yang dibaca dan pengalaman murid.
2) Guru
mencatat cara-cara memasak lemang di papan tulis.
|
1) Murid
menyatakan cara-cara memasak lemang berdasarkan dialog yang dibaca dan
pengalaman murid.
2) Murid
membaca catatan guru bersama-sama.
|
Perbincangan
Bacaan
|
Langkah
4
(20
minit)
|
Tulisan
berangkai
|
1) Guru
menunjukkan contoh tulisan berangkai.
2) Guru
meminta murid menulis ayat dengan tulisan berangkai dengan kemas dan cantik
|
1) Murid
meneliti cara-car menulis tulisan berangkai.
2) Murid
menulis ayat dengan tulisan berangkai dengan kemas dan cantik dengan
bimbingan guru.
|
Tunjuk
cara
|
Penutup
5
minit
|
Rumusan
Nilai
murni
|
1) Guru
memilih hasil kerja murid dan menayangkan kepada murid-murid.
2) Guru
mengarahkan murid menampalkan hasil kerja murid pada papan kenyataan yang
disediakan.
3) Guru
merumus isi pelajaran dan nilai murni.
|
1)
Murid bersama-sama menilai hasil kerja
mereka.
2)
Murid menampalkan hasil kerja mereka
di papan kenyataan yang disediakan.
3)
Murid menyatakan nilai murni yang
terdapat dalam pelajaran hari ini
|
No comments:
Post a Comment